پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229202
سقوط آزاد قهرمان آسيا به دسته سه/ از انتقال تا اضمحلال در ۱۰ سال
تاریخ انتشار : 1396/11/29
نمایش : 1170
با سقوط تيم فوتبال پاس به ليگ دسته سه، مرثيه تيم‌هاي انتقالي تکميل شد. حالا آخرين تيم ايراني که قهرماني آسيا را تجربه کرده است يک تيم دسته سومي به حساب مي‌آيد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، خبر کوتاه و به ظاهر ساده بود. «با شکست برابر شهرداري بم در آخرين هفته از رقابت هاي ليگ دسته دو، تيم پاس همدان به ليگ سه سقوط کرد». پاس همدان اولين تيم سقوط کرده به ليگ سه نيست و قطعا آخرين آن هم نخواهد بود. در همين فصل ۹ تيم از ليگ دو راهي ليگ سه شدند که پاس تنها يکي از اين ۹ تيم است. اما «پاس» تنها تيم ستاره داري است که در ليگ دو بود و حالا تنها تيم ستاره داري است که بايد روزگارش را در ليگ سه سپري کند. منوط به اين که نسخه تازه اي از سوي تصميم سازان بي تدبير براي اين تيم نيافتد.

* انتقال به جاي انحلال
بعد از اتمام پنجمين دوره ليگ برتر با تصميم عجيب که از سوي فرماندهي وقت نيروي انتظامي اتخاذ شد، تيم قديمي و ريشه دار پاس در آستانه انحلال قرار مي گيرد. برخي از گزارشات رسيده از مناطق مرزي کشور مبني بر کمبود بودجه و امکانات که منجر به بالا گرفتن يکسري اقدامات تروريستي مي شود همزمان با ريخت و پاش در باشگاه پاس تهران و مقارن شدن با قرارداد سنگين مصطفي دنيزلي با اين تيم، هجمه اي عليه فرماندهي نيرو راه مي اندازد.

تصميم سازان نيروي انتظامي به جاي آن که براي هزينه هاي باشگاه پاس که بيشتر به فوتبال ايران تعلق داشت تا نيروي انتظامي تدبير کرده و بر آن مديريت نمايند، با نگاهي عجيب اقدام به پاک کردن صورت مسئله مي کنند و بحث انحلال اين باشگاه را پيش مي کشند. 

بهروز مرادي استاندار وقت همدان با اطلاع از اين موضوع و به واسطه آشنايي با فرماندهان نيرو و علاقه وافر به فوتبال، به تصميم سازان در نيروي انتظامي پيشنهاد مي دهد به جاي انحلال کامل اين باشگاه، امتياز آن را به استان همدان و به ۸ هزار شهيد اين استان هبه نمايد. در واقع و بر خلاف تصور افکار عمومي، انتقال تيم پاس به همدان تنها راه نجات اين تيم از تصميم عجيب «انحلال» بود و در غير اين صورت پاس در همان سال ۸۶ مثل خيلي از تيم هاي ريشه دار ديگر همچون کيان، تهرانجوان، پورا، شاهين و... به تاريخ مي پيوست.

* موسسه شهداي الوند
بهروز مرادي استاندار همدان بعد از گرفتن موافقت و مجوزهاي لازم براي انتقال اين تيم به همدان، شاخص ترين چهره مديريت ورزشي در استان همدان را مامور اجرايي شدن اين مصوبات مي کند و به اين ترتيب است که پاي سيد کاظم اوليايي مديرعامل سابق باشگاه استقلال به ميان مي آيد. اوليايي که از مديران ورزشي و بومي همدان اما به واسطه ساليان طولاني مديريت در عرصه ورزش در سراسر کشور چهره اي ملي محسوب مي شود بعنوان عضو هيات مديره و مديرعامل باشگاه مراحل انتقال را اجرايي مي کند.

تاسيس موسسه شهداي الوند متشکل از يک هيات امنا شامل استاندار و امام جمعه همدان، سيد کاظم اوليايي و تني چند از معتمدان استان بعنوان مجمع باشگاه شکل مي گيرد. اما عملا اداره اين باشگاه به استانداري واگذار شده و بر اساس اساسنامه اين باشگاه، استاندار وقت همدان رييس هيات مديره اين باشگاه بوده، هست و خواهد بود.

* روزگار خوش پاس در همدان
انتقال پاس به همدان گرچه به دليل روشن نبودن ماهيت اين انتقال با مخالفت هاي فراواني از سوي رسانه ها، پيشکسوتان فوتبال و به ويژه پيشکسوتان اين باشگاه همراه بود، اما حضور پاس در استان همدان اتفاق خوبي براي ورزش اين استان بود تا جايي که از پاس با عنوان «لوکوموتيو ورزش استان همدان» ياد مي شد.

استقبال از پاس در همدان از سوي مردم و همه نهادهاي دولتي و غير دولتي آنقدر وسيع و گسترده بود که تا مدتهاي زيادي همه اتفاقات در شهر همدان تحت شعاع حضور اين تيم فوتبال قرار گرفت.

حضور چهره هاي سرشناس در اين باشگاه در ليگ ششم (فصل ۸۷-۸۶) به آن وزن بخشيد. سيد کاظم اوليايي در نقش مديرعامل،  زنده ياد منصور پورحيدري سرپرست و مدير فني و وينگو بگوويچ بعنوان سرمربي در کنار چهره هايي مثل يدالله اکبري، خسرو حيدري، اصغر طالب نسب، سيد محمد علوي، حنيف  عمران زاده، لفته حميدي، اميد خورج، روزبه شاه عيدوست، تياگو فرارا، جواد شيرزاد، وريا غفوري، سعيد دقيقي، مصطفي چتر آبگون، ابوالفضل حاجي زاده، محمد غلامي، امير ابوچا، مجيد غلامنژاد، مجتبي شيري، مهرداد کريميان، صابر ميرقرباني، مرتضي عزيزمحمدي، علي سامره، سعيد لطفي، سهراب بختياري زاده، وحيد علي آبادي، مرتضي تبريزي، مهرداد رضايي، فاروق اختيارويچ، سوشا مکاني، هادي اصغري، فرهاد خيرخواه، امير محبي، امين متوسل زاده، مقداد قباخلو، سامان صفا، محسن ربيع خواه، حميد کاظمي و... بازيکناني بودند که در يکي دو سال اول حضور در اين تيم را تجربه کردند. 

استقبال مردم همدان به از ورزشگاه قديمي اما بازسازي شده قدس واقع در چهار راه سعيديه همدان به حدي بود که به دفعات زيادي اين ورزشگاه ظرفيت پذيرايي از هواداران را نداشت.

پاس که در آخرين فصل حضورش در تهران در جدول ۱۶ تيمي با ۳۳ امتياز در رده يازدهم قرار گرفته بود، در اولين سال حضورش در همدان با ۴۹ امتياز در رده پنجم قرار گرفت. اين تيم در همان سال با ۲۸ گل خورده صاحب بهترين خط دفاعي شد و در مجموع تيمي شگفتي ساز شد.

* سير نزولي
اين تيم در دومين فصل حضورش در همدان با قدرت سال اول حضور نيافت و کارش را در پايان فصل با ايستادن در رده دوازدهم به پايان رساند. سير نزولي پاس در همدان آغاز شده بود اما استقبال و حمايت مردمي کماکان از اين تيم ادامه داشت. 

در سومين فصل حضور پاس در همدان اتفاقات مهمي افتاد و در هفته نهم رقابت ها با تصميم بهروز مرادي استاندار همدان و رييس هيات مديره، کاظم اوليايي از مديريت باشگاه برکنار شد و سردار کريم ملاحي مديرعامل اسبق پاس در تهران بعنوان مديرعامل جديد باشگاه منصوب شد. 

با اين انتخاب سرهنگ سيد مجتبي پيامبري نيز بعنوان قائم مقام و سرپرست باشگاه منصوب شد تا وي نيز عملا جانشين زنده ياد منصور پورحيدري شود. اصغر مدير روستا نيز جاي عليرضا منصوريان را روي نيمکت پاس همدان گرفت.

پاس در سومين فصل حضورش در همدان تنها يک رده با سقوط به ليگ يک فاصله داشت و در حالي که تيم هاي رده هاي شانزدهم، هفدهم و هجدهم جدول به ليگ يک سقوط کردند، اين تيم در رده پانزدهم قرار گرفت. سير نزولي در اين تيم کماکان ادامه داشت. اما فصل چهارم براي پاس يک فصل کابوس وار بود.

* سقوط به ليگ يک
چهارمين فصل حضور پاس در همدان با ادامه سير نزولي همراه بود و در نهايت آنها غزل خداحافظي از ليگ برتر را خوانده راهي مسابقات ليگ يک شدند تا روياي داشتن تيمي ليگ برتر در همدان تنها ۴ سال طول بکشد. 

در اين فصل هم مديريت و نيمکت اين تيم دستخوش تغييراتي شد. نتايج نه چندان مطلوب تيم ابتدا باعث شد تا محمود ياوري جاي اصغر مديرروستا را روي نيمکت اين تيم بگيرد و سپس سردار کريم ملاحي نيز از سمت خود استعفا داد تا عباس صوفي شهردار فعلي همدان جاي وي را بگيرد. اولين روز مديريت صوفي در پاس با شکست خانگي اين تيم با نتيجه دو بر يک مقابل پرسپوليس و استعفاي محمود ياوري همراه بود تا مديرعامل جديد باشگاه بار ديگر اصغر مديرروستا را به نيمکت اين تيم بازگرداند.

* رفت و آمد هاي مديريتي
رفت و آمدهاي مديريتي بعد از سقوط پاس به ليگ يک با سرعت بيشتري ادامه يافت. با همان سرعتي که استانداران در همدان در رفت و آمد بودند و به تبع آن روساي هيات مديره هم تغيير مي يافتند، صندلي مديرعاملي باشگاه هم دست به دست مي شد.

بعد از بهروز مرادي، کرم رضا پيريايي، علي اکبر فاميل کريمي، علي محمد آزاد و محمد ناصر نيکبخت روساي هيات مديره باشگاه بودند و عبدالحميد رمضاني، سردار شهيد علي شمسي پور، بهرام يدي، حسن عزيزي، محمد تقي رحيمي و امير عظيمي تعدادي از افرادي بودند که در مقاطع مختلف مديرعاملي در اين باشگاه در ليگ هاي يک و دو را تجربه کردند.

* سقوط به ليگ دو و ليگ سه
روزگار پاس در همدان همچنان رو به سياهي بود و سير نزولي اين تيم نيز کماکان ادامه داشت و اين تيم در اولين سال حضورش در ليگ دسته اول با مديريت عبدالحميد رمضاني مدعي بازگشت به ليگ برتر بود. پاس با مربيگري اميد طيري تا مرحله پلي آف حضور در ليگ برتر هم پيش رفت اما در مجموع دو بازي رفت و برگشت مقابل ذوب آهن با نتيجه ۵ بر ۳ شکست خورد و از بازگشت به ليگ برتر بازماند.

بعد از آن تيم همداني شده پاس در ليگ يک هم روزهاي خوبي نديد و با مديريت مشترک بهرام يدي و حسن عزيزي به ليگ دو سقوط کرد. هرچند ليگ دو آخرين سقوط پاس نبود و آنها بعد از دو سال حضور در اين مسابقات راهي ليگ دسته سوم کشور شدند.

* يک مدير ثابت
در همه سال هايي که باشگاه پاس دستخوش تغييرات گسترده مديريتي و فني بود و از رييس هيات مديره تا مديرعامل و مربيان اين تيم مرتب در رفت و آمد بودند، تنها يک چهره ثابت مديريتي در اين تيم به چشم مي خورد. سيد عبدي افتخاري با بيش از ۸ سال حضور بعنوان مدير کل اداره ورزش و جوانان استان همدان و حضور در هيات مديره باشگاه از چهره هاي تصميم ساز مديريتي اين باشگاه بود که عمده تغييرات مديريتي باشگاه با نظر مستقيم و يا غير مستقيم او شکل مي گرفت.

افتخاري بيشترين تاثير را روي تغييرات (زياد) مديريتي در تيم پاس داشت و حتي بعد از انتقال او از همدان باز هم رد پاي برخي از تصميمات مديريتي وي در اين تيم به چشم مي خورد. او موثر ترين فرد در اين ۱۰ سال حضور پاس در همدان بود.

* سبک شدن وزن مديريتي در پاس
پاس در همدان به همان نسبتي که از نظر فني سير نزولي (بخوانيد سقوطي) را پيمود، در عرصه مديريتي هم همان سير را طي کرد و يا بهتر است بگوييم سير نزولي اين تيم ناشي از سير نزولي مديريتي آن است. تيمي که بدو ورودش به همدان بزرگاني مثل سيد کاظم اوليايي و سردار کريم ملاحي بر کرسي مديريت آن نشستند، در نهايت به جايي رسيد که برخي از افرادي که در صنوف ساختماني و فروش مصالح ساختماني کار مي کردند به مديريت اين باشگاه رسيدند.

* از پورحيدري به يک بوقچي رسيدند!
پاس در بدو ورودش به همدان فردي مثل زنده ياد منصور پورحيدري را بعنوان سرپرست روي نيمکت داشت. پورحيدري که از بزرگان فوتبال ايران بود به نيمکت اين تيم وزن خاصي بخشيده بود. بعد از پورحيدري نيز سرهنگ سيد مجتبي پيامبري سرپرست اين تيم روي نيمکت بود و حتي بعد از نيز عبدالحميد رمضاني که از مديران کهنه کار فوتبال کشور است اين سمت را گرفته بود. 

کار اين تيم رفته رفته به جايي رسيد که مدعيان سرپرستي در اين تيم در سطح همدان آنقدر زياد شد که هرکسي اين اجازه را به خود مي داد که کانديداي سرپرستي اين تيم باشد. آخرين فردي که بعنوان سرپرست روي نيمکت اين تيم نشست يکي از بوقچي هاي سابق تيم بود. يعني نيمکتي که کارش را با منصور پورحيدري آغاز کرد در زمان سقوط به ليگ سه به يک بوقچي سپرده شده بود!

* رکورد نيکبخت در سقوط پاس
پاس در ۱۰ سال زمان حضورش در همدان ۳ مرحله سقوط را تجربه کرد. سقوط از ليگ برتر به ليگ يک، از ليگ يک به ليگ دو و از ليگ دو به ليگ سه. اولين سقوط اين تيم در سال ۹۰ انجام گرفت. اما دو سقوط اين تيم از ليگ يک به ليگ دو و از ليگ دو به ليگ سه در زمان تصدي محمدناصر نيکبخت بعنوان استاندار و رييس هيات مديره باشگاه صورت گرفت تا استاندار فعلي همدان با دو بار حضور در زمان سقوط اين تيم داراي رکورد در اين زمينه باشد.

* ۱۰ سال براي اضمحال و شايد هم انحلال
از سال ۸۶ که اولين سال حضور پاس در همدان بود درست ۱۰ سال مي گذرد و در اين ۱۰ سال پاس مسير انتقال تا اضمحلال و شايد هم انحلال را پيمود. اين تيم سرنوشت نامعلومي در همدان دارد و صحبت هاي ضد و نقيضي زيادي در خصوص آن مي شود.

از يک سو گفته مي شود شايد عباس صوفي شهردار فعلي همدان امتياز تيم شهرداري اين شهر که در توانست سهميه اش را در ليگ ۲ حفظ کند را به پاس بدهد. از سوي ديگر مثل همه دوره هايي که اين تيم سقوط کرده شايعه خريد امتياز براي اين تيم رواج پيدا کرده است. اما برخي از اخبار تاييد نشده هم حکايت از خستگي مسئولين استان همدان از تيم پاس دارد. اخبار ناخوشايندي که شايد مسئولين فوتبال همدان براي هميشه قيد پاس را زده و يا آن را به خريداري واگذار کرده و يا منحلش نمايند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html